Het mooie noorden - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van lauraveenstra - WaarBenJij.nu Het mooie noorden - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van lauraveenstra - WaarBenJij.nu

Het mooie noorden

Blijf op de hoogte en volg

10 Oktober 2015 | Thailand, Chiang Mai

Hee allemaal,

Tijd voor een update! Ik verlaat Bangkok middels de trein naar Ayutthaya. Voor omgerekend 37 cent bevind ik mij drie uur lang tussen de lokale bevolking in de derde klas. Ayutthaya was tot 1767 de hoofdstad van Bangkok en staat bovendien op de UNESCO Wereld Erfgoedlijst. Dit zegt genoeg over de mooie dingen in deze stad. Dapper en low-budget, begin ik mijn tocht wandelend van tempel naar tempel. Ik kom mijzelf echter snel tegen en besluit een tuctuc te reserveren die mij overal heen brengt en daar op me wacht.

Vanuit Ayutthaya vervolg ik mijn reis met de nachttrein. Overal zie je slippers, backpacks en ingeslagen eten voor de nacht. Hier en daar nog een flesje sterke drank, waar een boete op staat van €125 bij nuttigen in de trein. Terwijl de wereld aan mij voorbij trekt, lig ik een uur later met mijn ereader en busje Pringles te genieten van het feit dat mijn reis tot nu toe voorspoedig gaat en ik er enorm veel plezier in heb. 700 kilometer verder word ik gewekt door de eerste zonnestralen en de luide toeter van de trein, we zijn in Chiang Mai!

De eerste indruk is goed, frisse lucht en minder chaos dan in Bangkok. In het hostel ontmoet ik een ander Nederlands meisje, mijn reismaatje voor de komende week. Later die dag struinen we de welbekende 'Sunday walking street' af, een avondmarkt met typische Thaise hebbedingetjes. De fel gekleurde lampionnen, de live muziek en de geur van al het heerlijke eten maakt de markt tot een gezellige activiteit. We kopen een zakje Thaise snoepjes en banen ons een weg door de mensenmassa. Om stipt 18:00 kijken we echter raar op van een schel geluid uit allerlei speakers langs de straat. Iedereen blijft stil staan en zingt vol overtuiging het volkslied mee. Een beetje ongemakkelijk de eerste keer, maar mooi om mee gemaakt te hebben.

De volgende dag staat er een kookcursus op het programma. We bezoeken een lokale groente- en fruitmarkt, om vervolgens afgezet te worden in een prachtige tuin. De kookschool bevindt zich midden tussen de kruidenplanten en de groentegewassen, heerlijk om even uit de stad te zijn. Met een rieten hoedje op en een gekleurd schort aan, krijgen we een rondleiding langs allerlei soorten bascillicum en koriander. Daarna kiezen we vijf soorten gerechten uit. Ik ga voor de Pad Thai, de kip-in-kokosmelk soep, de spring rolls, de rode curry en als toetje gefrituurde banaan. De les is goed georganiseerd en iedereen heeft er veel plezier in. Stap voor stap snijden we alle groente, voegen we kruiden toe en stampen we zelfs onze eigen curry pasta in een stenen vijzel. Het snelle en ritmische stampen van de kruiden zorgt volgens de Thaise traditie voor een lang en gelukkig huwelijk ;). Alle ingrediënten worden vervolgens een voor een in de wok gegooid, onder luid enthousiasme van de kooklerares. Het resultaat mag er zijn! Alle gerechten smaken erg goed, met de curry en gefrituurde bananen als favoriet. We krijgen tot slot nog een kookboekje mee met alle recepten. Een geslaagde middag en absoluut een aanrader wanneer je in Chiang Mai bent!
We sluiten de dag af met een groep Amerikanen in een rooftop bar, een bar met prachtig uitzicht over de stad.

Een dag later vertrekken we vroeg in de ochtend naar een hoger gelegen dorpje. Met een groep van 11 mensen mogen we die dag zes olifanten verzorgen! Uiteraard krijgen we bij aankomst eerst een typisch hippie breisel aangereikt, om zo met een tros bananen richting de olifanten te lopen. Heel gek om ineens oog in oog te staan met zo'n groot dier, dat direct gulzig met zijn slurf toehapt op de bananen. Nadat we aan elkaar gewend zijn is het voeren erg leuk. Ondertussen vertelt een jongen van het verblijf ons dat het rijden op olifanten een taboe is. Pas sinds een paar jaar zie je demonstraties in de stad en lees je bij advertenties nadrukkelijk 'no riding'. De beesten worden vroeg bij hun ouders weggehaald en met soort hooivorken geprikt en geslagen als ze niet hard genoeg de berg op lopen met de toeristen op de rug. Er op zitten gaan we vandaag dus zeker niet doen!
Na het voeren trekken we allemaal onze zwemkleding aan, om met de olifanten in een heuze modderpoel te spelen. Ze gaan in de plas liggen, waarna wij ze onderdompelen met modder en de beesten een gratis schrubbeurt geven. Ondertussen zitten wij ook al onder de modder, en moet het er van buitenaf als een spektakel uit hebben gezien.
Nadat een van de Thaise jongens het teken geeft, begeven de olifanten zich in een stoet naar de waterval. Wij lopen er achteraan en plonsen  met de dieren het ondiepe water in. Ook hier krijgen ze een wasbeurt en maken we een aantal foto's met de olifanten. Als kers op de taart nog de glibberende kus die het beest met zijn slurf op ieders wang drukt. Hierna is het tijd om zelf te gaan douchen en terug te kijken op een super ervaring!

Voor nu eerst de hoogtepunten van Chiang Mai. Ik zit inmiddels al iets er boven in een bergdorpje, om vandaag een scouter te huren. Nog steeds samen met het andere Nederlandse meisje, toch leuker dan alleen! Volgende week de grens over naar Laos. Leuk om de reacties op het vorige bericht te lezen!

Liefs, Laura

  • 11 Oktober 2015 - 10:39

    Grietje:

    Hoi Laura. Fantastisch om weer over jou avonturen te lezen. Met de olifanten "spelen"is ook bijzonder lijkt mij. Van mama zag ik leuke foto's. Ik dacht even wat een vreemd vest heeft ze aan... maar dat kreeg je daar dus! Soort werkkleding. .. gezellig met een Nederlands meisje op stap deze week. Geniet er van Laura en we kijken uit naar je volgende reisverslag. (Marcel leest het ook) liefs G.










  • 11 Oktober 2015 - 13:03

    Oma En Opa:

    Leuk om via dit verslag van jou te horen. Blij dat het goed gaat en aan je verwachtingen voldoet. zelfs meer dan dat. We kijken er telkens naar uit. Foto's hebben we nog niet kunnen vinden. Maar dat moet dan later maar weer
    Liefs Oma(poes) en Opa

  • 11 Oktober 2015 - 17:08

    Pauline:

    Hoi Laura,
    Wat leuk om via dit Blog van je horen en zo met je mee te kunnen "reizen". En wat fijn dat je zo van al je belevenissen en ervaringen geniet! We blijven je volgen.
    Warme groet,
    Pauline

  • 11 Oktober 2015 - 18:54

    Diny:

    Hoi Laura,leuk om weer jou verhaal te lezen,fijn dat je het zo naar je zin hebt. Toch gezellig om iemand ontmoet te hebben om zo samen leuke dingen te ondernemen.
    Hier gaat alles goed en Erik heeft vannacht voor het eerst in zijn nieuwe huisje geslapen.
    Veel beleefd maar dat hoor je nog wel.
    Liefs Diny

  • 11 Oktober 2015 - 22:31

    Albert:

    Wat een geweldig avontuur. Ik denk dat ik daar volgend jaar ga fietsen.
    Blijf genieten en blijf bloggen.

    Groeten,
    Albert

  • 12 Oktober 2015 - 18:55

    Yvonne:

    Hi Lau,

    Super leuk je verhaal te lezen en het even in real-life te horen via Skype!
    Allemaal herkenbare dingen, super dat je het zo naar je zin hebt.
    We spreken elkaar snel.

    Liefs,
    Yvonne

  • 12 Oktober 2015 - 22:20

    Wilma:

    Hoi Laura, wat leuk om je ervaringen te lezen.
    Geniet nog even lekker daar.
    Groetjes Wilma, Alfred en kids

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Actief sinds 12 Juni 2015
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 3213

Voorgaande reizen:

28 September 2015 - 22 November 2015

Thailand, Laos en Cambodja

Landen bezocht: